top of page
ПО МОРЯХ, ПО ОКЕАНАХ!

Час: 24 жовтня - 17 листопада 2012 року

Маршрут: о.Майорка - Гібралтар - о.Тенерифе

З деякого часу, ми, несподівано для себе, захопилися яхтингом. Кілька разів походили по Середземному морю, та й на Дніпрі на своєму «Дуеті» всі літні вихідні проводимо. А тут вирішили ми піти в серйозний похід: від Балеарських островів (Пальма де Майорка) до островів Канарських (Санта Круз де Тенеріфе). Тобто, з Середземного моря в Атлантику.
Усе нижчевикладене - не наші подорожні нотатки в звичайному форматі, а скоріше подорожній щоденник, написаний Оксаною в масштабі «реального часу», тобто прямо по ходу переходу. Наш Капітан виклав свій звіт про подорож, написаний вже по поверненні, більш детальний і яхтенний: Острова в океане

Тенеріфе2012

Майорка - Гібралтар

24 жовтня 2012

На Майорку ми прилетіли зарані, пару днів покаталися островом, знайомлячись з його пам'ятками, серед яких містечко Вальдемоса, де Жорж Санд і Фредерік Шопен провели одну зиму і де Шопен написав, зокрема, свій цикл прелюдів; маяки, пляжі, виноробні господарства і місцеві таверни.

001 Mallorca.JPG
004 Mallorca.JPG
006 Mallorca.JPG
007a Mallorca.JPG
002 Valdemossa.JPG

27 жовтня.
    До нас приєднався наш товариш з Києва, більш досвідчений яхтсмен, який носить горде звання - яхтовий капітан. Він і буде Капітаном нашого маленького екіпажу і нашої 12-метрової яхти Chachi, що в перекладі з іспанської портової означає «Красуня». Так, утрьох нам буде непросто, проте і зметикувати на трьох приємніше ...
    Ще вдень, до прильоту Капітана, ми затоварилися продуктами в супермаркетах за заздалегідь погодженим списком. Звичайно, тушонку, гречку, пшоно, заправки для борщу-харчо-розсольнику і деякі приправи привезли з собою: такого дефіцитного товару тут не знайдеш!
    До вечора, практично без зауважень, взяли яхту. Але, зважаючи на несприятливий прогноз (посилення вітру), вирішили в ніч не виходити, а прогулятися до одного ресторанчика в старому місті, в якому ми з Сашком вже напередодні відвели душу морепродуктами та місцевим червоним. Посиділи відмінно!

010 Mallorca.JPG
009 Mallorca.JPG
Середземне море

28 жовтня, день перший

Вихід з Пальма де Майорка.
    Вранці швиденько поснідали і вийшли. І в перші ж години задуло до 30 вузлів, з поривами до 36! І хвиля!

Стоїмо вахти по черзі.

Проблювались усі.

Години за чотири вийшов з ладу чарт-плотер (можливо хвиля залила; за ознаками – явно щось з кабелем живлення). Йдемо за нашим GPS, але це менш зручно (не виносимо його в кокпіт, щоб і він не накрився, а бігаємо весь час в салон). Дзвонили в тех.підтримку, ті сказали дослівно: «Забудьте про плотер, у вас є радіостанція з поточними координатами, відзначайте їх на карті і йдіть собі!»

Так і йдемо.

30 жовтня, день третій

Середземне море.

Йдемо третій день, побут потроху налагоджується, організм звикає до нових умов. Вчора змогли поснідати (бутерброди з шинкою), повечеряти ("антинудотний" сочевичний суп з імбиром) і навіть зберегти це все в собі.

Сьогодні ризикнули поснідати ґрунтовніше: біфштексами з салатом. Поки тримаємося.
    Штормило сильно тільки перший день, вже не знаю якої висоти була хвиля (не до оцінки було), а вітер тримався від 28 до 36 вузлів. Між блюванням оцінили якість «мустовських» непромоканців: комір дійсно захищає і від хвилі, і від дощу!

За ніч вітер затих, хвиля - залишкові після шторму "мертві брижі" (дуже неприємно хитає) і тільки на третій день стала вже нормальна хвиля. Вітер на другий день був майже ніякий, плюс часом левентік («вмордувінд»), так що йшли під мотором. На третій день - трохи краще, хоч і слабкий (9-14 вузлів), і крутить від галфвінда до бакштага і навіть фордака (ніколи не бажайте яхтсменам попутного вітру, на галфвінді ми йдемо набагато швидше!). Але все ж можемо йти під вітрилом від 4,5 до 5,5 вузлів, а це вже непогано!
    Часом з'являються дельфіни, один навіть пірнув під човен, чим здійняв тривогу на ехолоті (серед моря – глибина 6,2 метри!). По судновому ходу, мористіше нас весь час йдуть суховантажі та контейнеровози, а також шастають "агресивні натовські субмарини". Поки наші шляхи майже не перетинаються, але вже у вузькому проході Гібралтару всі ми зіллємося в один потік, і треба буде встигати розходитися з ними. Та до Гібралтару ще треба дійти ...

Зараз перебуваємо на підході до мису Cabo de Gata. Насправді, мис цей ми бачимо вже з ранку, а ось дійти до нього - це ще ой як не скоро, тільки на вечір або навіть вночі. Проте, може, це й на краще, бо наш чарт-плотер, який виявився не зовсім мертвим, показує тільки в нічний час доби. Тобто він працює весь час, але яскравість екрану у нього настільки низька, що при сонячному світлі його взагалі не видно. Тому вдень ми користуємося своїм GPS і планшетом (який в офлайні працює як GPS), а вночі - чарт-плотером. Але Сашко придумав, а я вдосконалила систему затемнення для періодичного заглядання в чарт-плотер і тепер, обклавши м’якими «сидушками» чарт-плотер і голову вахтенного можна і вдень в нього зазирнути!

010a Sierra Nevada.JPG

Ще виявилося, що не працює індикатор рівня палива, весь час показує повний бак, а ми вже як мінімум день на движку торохтіли... Залишається сподіватися, що в марині на Пальмі нам дійсно залили повний бак, ну, а дійдемо до Гібралтару, заллємось дизелем і подивимося скільки спалили. Добре все ж таки, що ми наполягли на запасних каністрах з дизелем (решта яхт начебто їх не брали)!
    З вахтами теж потроху входимо в ритм: денні вахти несемо по 4 години, нічні - по 3, при цьому Сашко і Капітан наполягли на тому, щоб 3 нічні вахти несли вони, у мене ж – остання вечірня (з 18 до 21 години) і перша ранкова (з 6 до 9), тобто найкрасивіші західні та світанкові вахти - всі мої.

До вечора вітер зовсім скис до 3 вузлів, так що йдемо під движком і можу писати ...
    Повечеряли нарешті зовсім по-людськи: спагеті з вином (Капітан - з віскі).

Дельфіни супроводжують всю дорогу, навіть незручно було мити посуд після вечері і зливати в море цю хімію!

31 жовтня, день четвертий.

на підході до мису Sacratif
    Нарешті вітер з'явився, та ще й який! Ніякий GRIB такого в своїх прогнозах не давав: знову задувало до 35 вузлів! І при цьому - виключно в морду, куди не поверни! Так що ми увесь день боролися всіма можливими і неможливими силами з вітром, випалили, напевно, майже весь дизель (точно сказати не можна, адже індикатор паливного бака показує весь час повний), дозаправились у морі шляхом переливання з запасних каністр (при цьому Сашко, відсмоктуючи дизель через шланг, напився цієї гидоти! Навіть ром не забиває такий «аромат»), а в результаті все одно не змогли пройти мис Sacratif і прийняли рішення зайти в найближчу марину. Для цього довелося повернутися на 17 миль назад (а це 3 години!).

Зараз стоїмо в Адрі – маленькому рибальському містечку біля підніжжя гір Sierra Nevada, вирішуємо усі ті проблеми, що набігли за перші три дні.

Повечеряли (бо ж снідати не довелося через сильний вітер) і зараз відвалюємось відсипатися, завтра допишу ...

01 листопада, день п'ятий.

з Адри

Так от, учора повернулись на 17 миль назад щоб сховатися в найближчу марину містечка Адра, де перш за все сподівалися заправитися дизелем і відремонтувати те, що не працювало.

011 Sierra Nevada.JPG

Пришвартувалися нормально (марина справді добре захищена), але заправки в ній не виявилося. Залили в бак усе, що було в каністрах. Сьогодні викликали таксі по телефону: дядько, звісно, говорить лише іспанською, Сашко – італійською, з 2 головними іспанськими словами "порт" та "дизельне паливо". Начебто зрозуміли, що таксист приїде за 5 хвилин, Сашко й Капітан пішли чекати його біля входу в марину, щоб з каністрами під'їхати на найближчу заправку, привезти, перелити в бак яхти, ще раз з'їздити і т.д. І це ще буде за щастя! Якщо вдасться таким чином заправитися - будемо виходити, а там вирішимо, чи зможемо дійти до Гібралтару чи доведеться заходити ще в якусь марину дозаправлятися.

Учора за вечерею (ніхто ж не снідав і не обідав через бовтанку й зустрічний вітер) обговорювали ситуацію, все здавалося повною невезухою: тахометр не працює, індикатор рівня дизеля в танку не працює, чартпорттер - працює тільки вночі, чартерна компанія обіцяє майстра з лагодження цього всього лише в п'ятницю до вечора. Після вечері накатали лист в компанію з детальним викладом проблем, вказавши, що з їхньої вини ми можемо вчасно не прийти на Тенеріфе і т.п. - Лист турецькому султану ...
    Проте зранку справи пішли на краще. Спочатку несподівано вирішилося питання з чартплоттером: чартерна компанія надіслала мейл з описом вирішення проблеми яскравості, спробували – не вдалось. Я подзвонила менеджеру чартерної компанії, він по телефону пояснив, які кнопки і коли слід натиснути і сталося диво - чартплоттер запрацював, переключившись у денний режим!
    Друге диво сталося, коли Сашко завів двигун (а бува ..) і виявилося, що тахометр працює!
    Натомість, вранці виявилося, що закінчився інтернет у планшеті (хоча купували начебто на 3 тижні, з них перший - безкоштовно). Після сніданку пішли в порт спробувати оплатити інтернет, подивитися погоду і отримати відповідь на свій лист. І тут виявилося, що сьогодні - день святого Дієго! Ну, самі розумієте, жоден справжній іспанець в таке свято не працює. І це ще одне диво, що такого святкового дня все ж вдалося знайти інтернет-кафе, купити ще одну сімку з 5 єврами (більше – не можна, поповнювати можна тільки коли використовуєш ці євро для планшета, тому тепер використовую інтернет економно) і подивитися прогноз: вітер на найближчі дні так само в морду, а по силі 10-15 вузлів, але такий прогноз був і на вчора, а насправді виявилося, що до 35 вузлів задувало ...
    Приїхали Сашко з Капітаном й іспанцем-таксистом з каністрами з дизелем. Почали доливати - знадобилось всього близько 10 літрів до повного бака, так що вдруге вже не поїхали на заправку. Тепер будемо окремо вести облік годин роботи двигуна і, знаючи приблизно витрати пального на годину ходу, розраховувати скільки палива залишилося в баку.
    Таким чином всі проблеми начебто більш-менш вирішені, Сашко з Капітаном пішли на рекогносцировку до моря, потім будемо вирішувати, коли виходити.

01 листопада

поки ще з Адри.
    Все ще стоїмо в марині ... Вночі та вранці вітер ущух (поки бігали вирішували паливні проблеми), але під час обіду (супч харчо  - респект магазинній заправці!) знову роздуло до 19 вузлів тут, у захищеній марині. А що ж тоді там у відкритому морі і на мисі?! Та й скачаний прогноз теж не обнадіює. Вирішили чекати, може вночі трохи вщухне - спробуємо вислизнути. Нам би до Малаги дійти - там вітри зручніші ... Хоча зараз, поки писала, вітер тільки посилився.
    Пройшовшись рибацьким портом Сашко знайшов абсолютно автентичну рибальську таверну (пластикові столи без скатертин, публіка - виключно свої рибалки після розбирання неводів, і головне - найсвіжіші, щойно виловлені морепродукти!) Йдемо туди вечеряти!

02 листопада, день шостий

з моря Альборан

Шоста доба походу виявилася не такою вже й поганою.
    Напередодні увечері, вийшовши з чудового рибальського трактиру в Адрі, побачили, що вітер стих і ми тепер можемо нарешті відійти від молу (оскільки перед цим задував навальний вітер, який вдавлював яхту в швартовну стінку і нашим малим екіпажем ми навряд чи змогли б відійти, не побивши човна). Вийшли в море в 9.30 вечора, спочатку вітер і хвиля здавалися невеликими, але чим ближче ми підходили до мису Sacratif (від якого були змушені повернути назад в Адру день тому), тим більше посилювався зустрічний вітер і зростала хвиля. Вже починало здаватися, що це якесь зачароване місце! Майнали вітрила, йшли під движком, ставили зарифлені грот і стаксель, але в левентік (вітер в морду) човен ледве йшов. Години до 6 ранку були нарешті на траверсі злощасного мису і через годину - півтори нарешті залишили його по кормі!
    Ну, а надалі вітер трохи стабілізувався до 15-18 вузлів і цей хоч і не зовсім зручний крутий бейдевінд все-таки дозволяв іти в лавіровку у напрямку Гібралтару між африканським й іспанським узбережжями Середземного моря. По обіді, на жаль, і він скис, хвиля вляглася і море вкрилося легенькими брижами. Повний штиль.

Змайнались, йдемо під движком. При цьому не забуваємо вручну рахувати мотор-години, бо лічильник і індикатор рівня дизеля в баці так і не запрацювали (на відміну від тахометра).

012 Gibraltar.JPG

За день значно збільшилася кількість суден (переважно великовантажних), що рухаються паралельним з нами курсом, на Гібралтар. І всі ми за якийсь час маємо пройти через цю вузьку протоку, як через шийку пляшки. Вдень легко роздивитись, хто і в який бік іде: хто перетинає наш хід, хто йде паралельно, хто - назустріч. А от як стемніє, то доведеться ідентифікувати ці великі новорічні ялинки виключно за їхніми різнобарвними вогнями.
    Погода на вечір погіршується: якщо вдень можна було приємно подрімати в кокпіті на сонечку, підклавши під голову грота-фал, то до 6 вечора все поступово затягує якоюсь млою, ох не на добро все це ...
    Перед своєю вахтою встигла освоїти скороварку (недарма ж ми її домагались в компанії!) і зварити борщ. Ось зараз і скуштуємо ..

03 листопада, день сьомий.

з Гібралтару

Ну й нічка була! Годині о 6 вечора напередодні, саме на мою вахту, почався дощик, дрібний і гидотний, вітер тут же скис, але головне - все заволокло чи то імлою, чи туманом, і усі ці суховантажі, які разом з нами тягнуться паралельними курсами до і з Гібралтару відразу перетворились в якісь розмиті точки-кросворди.

Ми разом фантазували над тим, що може означати, наприклад, розмита точка на 2 години по курсу, не змінює пеленг; чи де у тих судів, що йдуть з нами паралельним курсом, обов'язковий зелений бортовий вогонь? На вахту вийшли усім екіпажем, думали так і йти до самого Гібралтару, у 6 очей, але потім зрозуміли, що спати все таки треба, і несли вахти згідно з графіком до підходу до Скелі. Години до 3 ночі імла розвіялася, але погодні умови все одно залишаються не легкими. Через таку мряку нести вахту було складно: і страшно пропустити в тумані який-небудь контейнеровоз, і в той же час страшенно хилить у сон. Допомагали дельфіни: вони постійно йшли поруч з яхтою і, періодично пірнаючи під нею, збивали ехолот, який піднімав сигнал тривоги ("глибина під нами менше 3,2 метра!"). А коли лягла подрімати між вахтами в носовій каюті, то навіть чула «розмови» дельфінів, їхнє характерне попискування!

Прийняли рішення навмисно сповільнити хід, щоб підійти до марини в Гібралтарі не вночі, а зі світанком. Так і вийшло: о 8 почали заходити в бухту, а до 9 підійшли до марини, заправилися на вході паливом і ошвартувалися!

Докупились у супермаркеті (субота - а працює! Пощастило!), прогулялися містом, подивилися прогноз погоди, поспілкувалися з колегами, за вечерею поміркували про плани. За нашим маршрутом в Атлантиці все ще лютує циклон, і виходить 2 найближчі дні - вітер в морду, а потім напрямок трохи змінюється, але 30 вузлів (а за нашим 6-денним досвідом вірити прогнозам взагалі не можна, там де GRIB показував 10-15 вузлів в дійсності виходило 30-35)! Досвідчений колега з Пальми радить виходити не раніше понеділка. Думаємо, варто прислухатися. Це, швидше за все, означає, що на Мадейру ми вже (на жаль!!) зайти не зможемо.

01_1 La Linea.jpg

04 листопада, день восьмий.

все ще з Гібралтару
    Сьомий і восьмий день подорожі провели у відпочинку та плануванні наступного переходу. Випрали майки-сорочки-труси і посушили у пральні марини, що особливо важливо, бо без сушіння речі тут взагалі не сохнуть: два дні провисіли комбінезони-непромоканці (які не можна прати та сушити в сушці) і яхтові шкіряні туфлі і так і не підсохли! Так що завтра зранку доведеться влазити в мокре. Хіба може на нас воно на вітрі швидше підсохне.

016 La Linea.JPG

Довго і з задоволенням поспали, сходили в місто. З нагоди вихідних місцеве населення сидить в численних кондитерських, кількість яких у центрі міста перевищує розумні межі!

І в суботу, і в неділю всі наші спроби знайти необхідні овочевий магазин й інтернет-кафе незмінно наривалися на здивовані заперечення місцевих: ні, неможливо, сьогодні ж вихідні, нічого не працює! Добре, супермаркет ми вчора таки знайшли й поповнили запаси продуктів (з водою якось схибили, на борту залишилося 56 літрів, тепер будемо витрачати питну воду на цьому переході більш економно), але всі інші магазини, аптеки і т.д . були зачинені. А вже про сьогодні я й не кажу - і супермаркет теж не працює. Звичайно, так "перепрацьовуватись" і хотіти, щоб у них кризи не було?!
    З усіх магазинів у місті працювали тільки 2: китайський і індійський. Саме в китайському магазинчику ширвжитку вдалося купити антиковзаючі кухонні підкладки - незамінна річ у морі. Тепер я спокійна, що і готувати в хитавицю зможу, і поїсти буде можливість (без таких прокладок під час бовтанки тарілки-виделки-ложки-хліб літають по столу!).
    Вирішено виходити завтра зранку, з відливом, і тримати курс на Канарські острови, на Гран Канарію, без заходу на Мадейру. Ну, не виходить вже за часом. До островів - близько 700 миль, тобто за 6-7 днів маємо дійти ...

Просиділи півдня в інтернеті, вивчаючи прогнози погоди на маршрут, але якось після того, що він "напрогнозував" по середземноморській частині маршруту, довіри до нього особливої немає. Все ж, будемо сподіватися ...
    Далі вже точно не буде зв'язку, так що будемо намагатися раз на день отримувати прогноз з Києва по супутниковому телефону в формі смс-ки.

Атлантика

05 листопада, день дев'ятий.

Усі наші досконалі розрахунки розбилися об трьох прекрасних іспанок з офісу марини Ла Лінеа де Ла Консепсьйон! Ми запланували вихід з марини на 8 ранку, з тим щоб до 9 вийти з бухти і проходити протоку Гібралтар з початком відливу. Але не так сталось як гадалось!

Офіс марини о 7 ранку був ще зачинений! На всі наші спроби запросити марину по рації нам відповідав черговий про те, що офіс буде працювати з 9 ранку. Під офісом зібралася достатня кількість яхтсменів з тієї ж думкою розплатитися і вийти. Причому деякі розповідали, що вони і вчора ввечері приходили під офіс, але теж все було закрито. Отак, перемиваючи кістки іспанським традиціям і їхній кризі, всі чекали, втрачаючи можливість зручного проходу протоки ...
    До речі, з розмови з'ясувалося, що в нашій і сусідній англійської марині за ці дні накопичилося чимало яхт, які тут відстоювалися вже кілька днів і перечікували сильний зустрічний вітер і шторм, і що всі вони сьогодні зранку виходять в Атлантику. За словами одного італійця, тільки з нашої марини будуть виходити близько 15 яхт у напрямку Канар. Що ж, добре, будемо йти в компанії хоча б на початку шляху, бо потім всі розійдуться через різні швидкості.
    Отже, виходить, що навіть якби ми підійшли сюди, до Гібралтару, на день раніше, то все одно стояли б і перечікували зустрічний вітер.
    Нарешті з'явилися три прекрасні донни і ми, розплатившись в марині, «вирвалися» в пролив. Кращий час було вже втрачено і десь за 1,5 години ми відчули на собі зустрічну приливну течію вузлів так в 2,5!
    Через цю вузеньку протоку – Гібралтар, шириною в 7,5 миль (близько 15 км) - нас зараз дійсно йде ціла флотилія: попереду видніється з десяток яхт, які нас вже обійшли (хоча зі своєї марини ми виходили першими, адже Сашко чекав під офісом ще з 7 ранку), і позаду нас - не менше.

019 Gibraltar.JPG
020 Gibraltar.JPG
018 Gibraltar.JPG
022 Gibraltar.JPG

Зараз підходимо до мису Тарифа, звідки сподіваємось відправити останні повідомлення додому, а там вже виходимо в океан і беремо курс на Канари.

Екіпаж запропонував випити за вихід та початок океанської частини походу. Ну, так це ж ніхто не проти! Під перекусочний італійський салатик випили самі (ми з Сашком - рожеве, ще з Мальорки, капітан - віскі) і богам води і вітру плеснули, щоб не забували наше суденце.
    До речі, про побут. Прийняли рішення на океанський період походу почати користуватися для миття посуду морською водою (перше миття - з крана з морською водою, з миючим засобом, а потім ополіскування прісною). Безкоштовні ванночки з натуральної морської води для рук!

Також перейшли на нормальний 4-х годинний графік вахт: капітан - з 10 до 2 вдень і вночі, Сашко - з 2 до 6 вдень і вночі; я - з 6 до 10 вранці і ввечері.
    Побажайте нам хорошого вітру! Не попутного, і не зустрічного, а хорошого вітру!

05 листопада, день девятий.
Вже з Атлантики
    Напевно, небесна канцелярія не підключена до інтернету і не заглядає в GRIB-івські прогнози погоди. А Всевишній натискає клавіші "дощ", "вітер", "гроза" як йому на душу ляже. Бо замість прогнозованого північного вітру за Гібралтаром ми знову отримали вітер в ніс! Не надто сильний, але йти все одно доводилося під движком. Нічого, втішали ми себе, ось вийдемо в океан, ось там будуть вітри! Досвідчені капітани перед виходом інструктували нас: "Перед мисом Тарифа (умовно розділяє Середземне море і Атлантичний океан) обов'язково зарифіться: за мисом вітер як війне! А вже потім будете вирішувати - розрифлятися чи ні". Ага, як же: хвиля, звичайно, за Тарифою змінилась, стала набагато довшою і пологішою, але вітру не додалося. І при цьому він в ніс! Дуже незручно! Йдемо зі швидкістю 3 вузли... Якщо так піде й надалі, то до Канар ми будемо плестися днів 10 ... Ну, і дощі, яких ніхто не прогнозував ...

Поки готувала на вечерю розсольник (знову подяка українській заправці, всім дуже  смакувало), Капітан і Сашко спостерігали косаток - фантастика!
    З'ясувалося, що не працює зарядка від 12V, точніше працює тільки одна точка з трьох, в яку встромили додатковий GPS і домовилися не вимикати до Канар. Так що планшет і мобільники заряджати нічим. Тому пишемо записки на папірцях, дійдемо до Канар - перенесемо в планшет.
    Вітер посилився на мою "західну" вахту і помінявся на бакштаг. Розбудила Сашка, Капітана, поставили вітрила. Йдемо до 5 і більше вузлів!

Поруч з нами, ліворуч по кормі, а до ранку - вже зліва по борту - світяться яхтові вогні, хтось іде з нами одним курсом. І ще хтось видніється на горизонті праворуч по кормі. Це якось підбадьорює.
    Вночі повз нас паралельним курсом проходить величезний пором: яскравий 9-поверховий будинок! Колись, пливучи на такому ж лайнері, я дивилася на яхти і заздрила: "Ах, як це, напевно, цікаво і романтично! Ах, які вони мужні, незалежні!" Чомусь тоді не думалось, що це ще й постійні вахти під дощем, зустріч з чоловіком тільки коли здаєш або приймаєш вахту, спання по черзі, а іноді і в різних каютах одягненими на випадок авралу ... Тепер же я дивилася з яхти і була б не проти опинитися на пароплаві, в сухому теплому ліжечку ...

024 Oksana.JPG
033 Sasha.JPG

06 листопада, день десятий

Вночі, на Сашкову вахту, поривом вітру зірвало з лебідки стаксель і заклинило в носовому якорі шкот.

Усунули.
    За першу добу, як не дивно для таких незручних вітрів, пройшли 119 миль. Обнадійливо!
    Вітер все такий же нестабільний, іноді доводиться йти під движком. І при цьому постійно зривається на фордак. Певно, хтось із сухопутних друзів бажає нам попутного вітру!
    Постійно дощить (теж в прогнозах не було!). У коротких проміжках між дощами повечеряли в кокпіті гречаною кашею з домашньою тушонкою за рецептом Капітана. Смачно!
    Навколо яхти пурхають дві маленькі пташки, схожі на нашого звичайного горобця, але дрібніші і жовтенькі. Посиділи на релінгах, перелітаючи з місця на місце, потім на штурвал, на мотор для тузика. Шукають захищене від дощу місце, щоб обсохнути і відпочити. Добре, що у нас стоїть біміні, де пташки відсиділися з півгодини, висохли і полетіли далі у своїх пташиним справах ...
    На горизонті все ще видно 3-4 яхти, що йдуть паралельним курсом. Одна з них, праворуч по кормі, йде під яскравим спінакером і за добу потихеньку пройшла вперед, розчинившись остаточно до ранку середи. З однією з яхт, що на горизонті попереду, майже добу йшли приблизно однією швидкістю. Як у капітана Одрі: вони не можуть відірватися, ми не можемо наздогнати! Але до ранку середи всі яхти розчинилися в океані ...
    Всю ніч на горизонті попереду і праворуч палахкотіли блискавки, наслідки яких ми відчули на собі наступного дня.

07 листопада, день одинадцятий.
    За добу пройшли 101 милю.
    Вночі вітер то майже скисав, і тоді доводилося піддавати движком, то міняв напрямок (силу вітру оцінити складно, оскільки напередодні, не витримавши хитавиці і вітрових викрутасів, накрився бортовий вітрометр; тепер силу вітру оцінюємо приблизно, за станом вітрил або на звук) і доводиться постійно змінювати налаштування вітрил. Навіть я, найконсервативніший член екіпажу (ну не люблю я зайвий раз щось змінювати, якщо система працює нормально) і то за свою ранково-світанкову вахту перекладала галси, рифувала стаксель, майнала його, потім знову ставила ...
    На світанку з'явилися грозові хмари праворуч і прямо по курсу (там, де були блискавки вночі). І вітер, проти всяких теорій, задував від них, тобто від низького тиску до високого! Схоже, в небесній канцелярії не звертають уваги не лише на наші людські прогнози, але й на людські теорії.
    Коли годині о 9 ранку, ще на моїй вахті, яхта пішла швидше, всі зраділи: ну, тепер компенсуємо відставання від графіка!

Швидкість зросла до 5,5 - 6 - 7 і навіть до 8 вузлів! Здорово! І тільки коли судно почало від такої швидкості сильно кренитися і приводиться до вітру, і полив дощ, всім стало зрозуміло, що це - шквал!

Звичайно, Капітан і Сашко, напіводягнені, вилетіли в кокпіт майнатися. І, звичайно ж, в черговий раз заклинила рифовка грота.
    Про систему рифовки - окрема повість. Ми зрозуміли, що дипломи Паризького (або Марсельського, або Брестського) суднобудівного інституту купуються за гроші так само, як і в наших вузах, ще коли вперше, відразу після виходу з Пальми, спробували зарифити грот. Тільки недоучка міг вивести обидва рифовочні кінці на один блок. Кожного разу при рифовці треба комусь йти до щогли розклинювати риф-шкентелі. І хоч за тиждень плавання вже були вироблені певні навички роботи з такою дивакуватою системою, рідко коли вдається без проблем зарифитись-розрифитись.
    Проте, змайнали всі вітрила якраз до кінця шквалу! Але попереду по курсу виднілися ще нові осередки гроз. Вирішено було намагатися обходити їх, навіть відхиляючись від курсу.

Так і йдемо далі: перед грозою вітер посилюється - трохи вдається пройти під вітрилом. Потім - дощ і повний штиль - йдемо під движком. Як в класиці: "тефтель з рисом, котлета - з картоплею. Міняти не можна!".
    Ці три перші дні океанського плавання повністю змінили наше уявлення про океанські вітри. Так, чимало є розповідей про стабільні, стійкі океанські вітри, де на одному галсі можна пройти від Європи до Америки. Але, мабуть, це не наш випадок. У нашому випадку Всевишній відтягується регулюванням вітру на свій розсуд.

На вечерю приготувала кус-кус з "антинудотними" баклажанами з імбиром плюс стейк. Дуже добре пішло.

08 листопада, день дванадцятий.
    За добу пройшли 107 миль.
    Ну, здається, вдалося вийти зі смуги дощів!
    Ще на вахті Капітана йшла боротьба з черговою грозою, йому навіть вдалося самому зарифити грот, чим він залишився неймовірно задоволений.
    На Сашковій вахті (з 2 до 6 ранку) ще накрапав дощик, проте вітер значно посилився і зайшов на галфвінд, а то й на бейдвінд!

Прокидаючись періодично вночі, я в носовій каюті чула, як яхта носом розсікає хвилі з величезною швидкістю. Навіть подумала, що знову потрапили в шквал і нас несе зі швидкістю не менше 8 вузлів! Але коли вийшла приймати вахту у Саші, виявилося, що йдемо 5,5-7 вузлів, вітер хороший, стабільний. Ну, от нарешті і ми дісталися до цих стабільних, стійких океанських вітрів, про які стільки читали!

А який сьогодні був схід сонця! Спочатку позолотило численні дрібні хмарки-баранці, а вже потім з'явилося сонечко на яскраво-блакитному фоні: краса неймовірна!
    Зранку екіпаж, передрімавши після вахт, виповз в кокпіт, милуючись сходом, гарною погодою, теплом ...

023 Oksana.JPG
026 Sunrise.JPG

Всі порозвішували сушитись непромоканці, рукавички, обв'язки з рятувальними жилетами (дуже сподіваюся, що після просушування обв'язка стане хоч трішки легше, все ж таки 5 кг на плечах постійно мені носити важко).
    До слова, щодо яхтового одягу. Він себе дійсно виправдав. Мої чоботи - вище всяких похвал: не мокнуть і при цьому дихають. Сашкові, хоч і не дихають, але точно не промокають і не ковзають. Величезна подяка друзям за такі доречні й дорогі подарунки! Куртки Musto off-shore, рекомендовані продавцем у Женеві, теж відмінні: високі коміри надійно захищають і від вітру, і від дощу, і від хвилі; капюшони теплі і зручно сидять. Як і належить непромоканцям, комбінезони та куртки дійсно не промокають, а вода з них швидко сходить. Але все-таки після тижня дощів (починаючи з підходу до Гібралтара), навіть вони вимагали гарної просушки.

027 sunny day.JPG
025 Oksana.JPG

Тому зараз команда ліниво гріється на сонечку поруч з Капітаном, який на вахті, а увесь спрейхуд завішаний одягом для просушування. Роздяглися до шортів і майок вперше за весь похід. Добре!

Поглядаємо на чартплоттер аби не пропустити "середини шляху" (за відстанню, а не за часом, бо все залежить від подальшого вітру і, відповідно, швидкості).

За 350-ю милю, пройдену від Гібралтару до Гран Канарії, було випито по склянці відмінного рому Zakapa, а надвечір була влаштована вечеря з вином: салат з авокадо і спагетті з тунцем. І навіть десерт - крема каталана!

029 midway.JPG
028 midway.JPG

Після вечері команда йде спати, а я заступаю на вахту і з задоволенням спостерігаю захід сонця: тепер це сірі дрібні баранчики-хмари на тлі золотаво-помаранчевого неба ...
    Праворуч по носу видніється яхта, що йде з нами одним курсом. І ще одна - праворуч по кормі. От і добре, буде веселіше йти вночі в компанії.
    В умовах рівного доброго вітру вахта - справжнє задоволення. Не треба бігати по палубі підтягуючи-послаблюючи-рифуючи вітрила. Натомість можна спостерігати за флюорисцуючим морським планктоном, який, потривожений хвилею від нашої яхти, спалахує десятками зірочок на гребені хвилі і тут же, заспокоївшись, затухає. Або ж спостерігати за зоряним небом. Такого фантастично красивого неба я не бачила ніде, ну, хіба що у Звенигородці, що в лісі на Дніпрових кручах під Ржищевом. А ще - падають зірки і можна загадувати бажання.
    Але така комфортна вахта була сьогодні вночі тільки у мене. До кінця моєї вахти вітер почав скисати і Капітану, а потім і Сашку, довелося піддавати движком.

09 листопада, день тринадцятий.
    За добу пройшли 113 миль.
    Ранкова вахта почалася з легкого авралу: раптово посилився вітер, перед дощем. Усім екіпажем вискочили на палубу, зарифились. А після невеликого дощу вітер знову скис, при цьому перейшовши в левентік. Довелося трохи поміняти курс, щоб іти хоча б бейдвіндом, але все одно піддавали движком (йдемо курсом 218 замість 230). Сподіваємося, що вітер зміниться.
    Вранці прийшла зграйка дельфінів, які пустували навколо яхти хвилин 40: намотували кола, пірнали під яхтою, дружно йшли в одну сторону від яхти, потім поверталися, знову пірнали і мчали в іншу сторону.
    Після сніданку (кус-кус і сосиски) проконтролювала запаси питної й прісної води. Питної за ці 4 доби походу використали 16л, тобто всього по 4 л. в день на весь екіпаж (показник набагато нижчий середньорозрахункового). Залишилося на борту 50 л, не рахуючи "штормових" 6 літрів в 0,5 літрових пляшках (зручно пити в хитавицю). Прісної води взагалі використали мало, носовий бак ще повний, а кормовий, яким зараз користуємося, показує 3/4 від 100 л. І начебто миємося й голимося. Отож, які ми економні, коли треба ...
    На жаль, вітер знову дуже незручний південно-західний, прямо в ніс. Доводиться змінювати курс, щоб іти хоча б в крутий бейдевінд. Міняємо галс - ще гірше. Виходить, тупцюємо майже на місці. Через таку невизначеність мій зроблений з підручних продуктів салат олів'є, або як його скрізь в Європі називають "російський салат", залишився майже не з’їдений. Я на вечерю ще й борщик приготувала, хотіла всіх порадувати наближенням до цілі ... А виходить, що ми за день до цілі майже не наблизилися ...

Не йдемо відпочивати (ні Капітан після вахти, ні я перед), сидимо в кокпіті спостерігаємо за флюгаркою і чекаємо зміни вітру: за смс-ним прогнозом з Києва знаємо, що він має помінятися до 6 вечора.

030 rainbow.JPG

І справді, десь до 16 години вітер начебто починає нарешті заходити на захід!
    Зненацька помічаємо, що зліва по борту підступає грозова хмарка. Прикидаємо, чи в нашу сторону вона йде: таки в нашу! Вирішуємо застосувати життєву хитрість: "узяв парасольку - дощ в цей день не піде", але у застосуванні до морських умов: "одягнув непромоканці - дощ не піде". Швидко всією командою міняємо майки-шорти на непромоканці, чоботи і обв'язки зі жилетами. Сидимо в кокпіті, паримося під сонцем і посилено лякаємо хмару своєї боєготовністю.

Перший шквал ми відбили: в одну мить гіка-шкоти потравлені, стаксель зарифлений! Хмара, либонь, таки злякалася нашої мужності, зросила нас дрібним дощиком і, обдарувавши на прощання величезною яскравою подвійний веселкою, по кормі пішла на Африку! Уф, відстояли ...
    Поки боролись з хмаркою вітер змінився і ми не лише стали на потрібний нам курс, але й навіть змогли взяти трохи західніше (про запас).
    Та попереду нас чекала ще одна грозова хмара, прямо по курсу. Тут вже лякай - не лякай, не обійдеш. Мужньо йдемо прямо на неї і - о, диво! - вона поступово йде з нашого курсу в бік Африки!

Після такої боротьби з грозовими хмарами борщ і салат олів'є пішли на ура! Але що буде вночі? У темряві хмару заздалегідь не помітиш (а вони зараз по всьому горизонту) і до шквалу зарані не підготуєшся.

Звичайно ж, за ніч влетіли у кілька грозових хмар, з посиленням вітру, шквалом і подальшим скисанням вітру до штилю (через що, власне, всі мореплавці і намагаються обходити грозові хмари).

Але свої 100 з хвостиком миль ми і в цей день пройшли!

Увечері, на моїй вахті, знову прилетіла маленька жовта пташка, така ж, як дві попередні. Теж втомлена від дощу знайшла собі затишне містечко в зв'язці рифовочних кінців, обсохла там трохи і полетіла далі.

10 листопада, день чотирнадцятий.
    Зате після гроз прийшов хороший вітер. Але, як завжди: "тефтель з рисом - котлета з картоплею. Міняти не можна!". Прийшов він разом з великою зустрічною хвилею. Ніс яхти підкидало на хвилі, а потім шльопало пузом на воду! У носовій каюті це особливо відчувалося, бо разом з яхтою підкидало і сплячих. Сашко, щоб поспати перед вахтою, перейшов в кормову каюту, а я після своєї вахти і тут заснула: лягла поперек диванчика, вперлася ногам в борти і так і відключилася.
    За ніч хвиля перейшла в бічну і коли розвиднілося, стало можливим оцінити її розмір: ну, приблизно, як ескалатор у нас на ковзанці в Більшовику. На таку хвилю яхта підіймається з креном 45 градусів лівим бортом, на секунду зависає на гребені хвилі і скочується вниз з креном 45 градусів правим бортом.
    І якщо на палубі ще можна прогнозувати коли і в який бік накренитися судно, то всередині яхти така бовтанка повністю міняє всі звички: пересуватися доводиться обов'язково тримаючись за щось обома руками, сидіти - впираючись в яку-небудь стінку ногою. Навіть у таку найпростішу процедуру як умивання вносяться корективи: тільки однією рукою! Гоління під час такої бовтанки скасовується.
    Вранці на своїй вахті, коли почало світати, з подивом виявила зовсім недалеко від нас, милі за дві по лівому борту силует вітрильного судна, з ледь помітними ходовим вогнями (в темряві їх не було видно!). Перша думка: пірати, Африка ж поруч. Але потім роздивилась: стаксель з обшивкою, грот на скрутці, на кормі - біміні чи навіть сонячна батарея. Отже, яхта, і швидше приватна, ніж чартерна! Але, все одно, - колеги! Деякий час ідемо паралельним курсом, потім ми поступово виходимо вперед.
    О 17.15 вахтовий Сашко побачив землю! Найпівнічніші з Канарських островів: Граціела і Ланцеротте. Здорово, звичайно, але до Тенеріфе нам ще йти і йти ...

Отримуємо з Києва смс-ки з прогнозом на наступні дні (величезна подяка за поміч! Вони нам здорово допомагали!). На завтра і найближчі дні в районі Гран Канарія вітер заходить на північ і ще більше посилюється - до штормового! І знову північний! Тобто, якщо ми і дійдемо до острова і зможемо, не побившись, зайти в марину, то потім вийти з неї і йти на Тенеріфе за такого прогнозу ми не зможемо точно. І можемо зависнути там надовго ...

Обговорили ситуацію і прийняли рішення не заходити на Гран Канарію, а йти одразу прямо на Тенеріфе.
    За день бовтанка сильно виснажує ...

Зникають бажання щось робити ...

З великими труднощами змушую себе встати і приготувати плов. Заштовхала в себе півпорції і пішла зміняти на вахті Сашу.

11 листопада, день п'ятнадцятий.
    Світанок приніс грозові хмари з дощами по всьому периметру горизонта. Але, на диво, поступово їх зносить з нашого курсу! Йдемо без дощів, але з тією ж високою бічною хвилею, бовтанка продовжується і вимотує.
    За добу пройшли 113 миль.

Вже давно за розрахунками має бути видно вулкан Тейде на Тенеріфе (висота вулкана 3 з хвостиком тисячі метрів, пригадуємо формулу дальності видимості об'єкта - корінь квадратний з висоти ...), але по курсу все затягнуте хмарами і поки нічого не видно... А може, ми не туди йдемо? Тоді ми будемо другим класичним прикладом сліпої довіри GPS-у, про який розповідатиме наш викладач на яхтових курсах. Його улюблена розповідь, яку він незмінно

032 Sasha.JPG

повторює на кожному курсі - про один український екіпаж, який йшов по двох GPS-ах, а натомість замість Латинської Америки потрапив мало не в Північну Америку. І тільки один матросик прохав капітана дозволити йому зробити розрахунки по сектанту і таблицях. І лише за його розрахунками змогли вони визначити своє справжнє місцерозташування. Розповідь, як можна здогадатись, передує лекції з астронавігації і має мотивувати курсантів не довіряти усіляким ворожим натовським програмкам, а користуватися старим дідівським способом.

Треба зібрати сили і приготувати вечерю… Роблю спагеті з цукіні і шинкою. Як на мене (та й іншим членам команди), цілком достатньо було б і просто пасти з цукіні, але профілактика морської хвороби вимагає з'їдання достатньої кількості м'яса з кожним прийманням їжі. Тому снідаємо кашами або бутербродами обов'язково з шинкою або сосисками, вечеряємо - обов'язково з м'ясом. Оскільки в нормальному житті ми не великі м'ясоїди, то всіх вже потроху верне від м'яса.

Якось за сніданком я вирішила з'їсти тільки йогурт і бутерброд з сиром, і саме цей сніданок мені не вдалося довго утримати в собі. Не знаю, може це й збіг, але після того експерименту я чесно заштовхують в себе за сніданком шматок чогось м'ясного і майже не п'ю чаю (щоб не було зайвого роздування шлунка - веде до тих самих наслідків).
    Ну нічого, от прийдемо в марину, ось тоді вже об'їмся йогуртом, сирком! І чаю нап'юся! Заварю два термоси (на борту немає заварювальних чайників, тільки термоси): один - зеленого чаю, інший - чорного. І з ромом! А поки з'їдаю спагеті і вилітаю на палубу, щоб утримати їх в собі в таку хитавицю .

034 Tenerife.JPG

І все-таки о 18.30 ми побачили Тенеріфе! Ну, значить, правильно йдемо!
    Хвиля переходить з бічної в кормову, точніше тепер це дві хвилі одночасно, які б'ють яхту в двох напрямках. Бовтанка неймовірна! Періодично зривається дощ. Але попереду видно маяк, і ми йдемо до нього!
    Вночі підходимо до Тенеріфе і поступово, під прикриттям острова, хвиля і вітер зменшуються.

Повільно, в 2,5-3 вузли проходимо вздовж нічного Санта Круз де Тенеріфе. Величезне сяюче місто розкинулося на схилах. Красиво!
    На палубі стоїмо всі, видивляємося вхідні вогні нашої марини, внутрішньо готуємося до швартування. У марині вже оповіщені про наш підхід, нам допоможуть, але все одно трохи страшно - як зможемо ошвартувалися в незнайомій марині, вночі, в такий вітер.
    Вогнів марини занадто довго не видно. За координатами ми вже знаходимося зовсім поряд, а вогнів все не видно... Дивина!

О, раптово помітили зелений вхідний, під скелею! Йдемо прямо на нього. Червоний не відкривається майже до самого заходу. Всі напружені.
Нам махають руками. Заходимо, йдемо куди показують. Нам кидають швартови і мурінг, допомагають ошвартувалися. Уф, все пройшло нормально.

О 06.30 ранку 12 листопада ми ошвартувалися в марині Радазул!

Стомлені, сидимо в салоні, спати чомусь не хочеться ...

Щоб зняти напругу - по стаканчику рому за прибуття, хоч і не хочеться. Але Сашко сказав, що він про це мріяв ще з моменту виходу в море ... Ром допомагає, і поступово переходимо до обговорення походу ... І спати ...

13 листопада

марина Радазул, Тенеріфе
    На ранок понеділка, 12 листопада, поспавши годинки три, прокинулись, бо за період вахт організм відвик довго спати. Прийшов менеджер з прийомки яхти. Розповідає, що перед нами вже прийшло чотири яхти, ще шість - у дорозі. І всі розповідають про те, що погода жахлива, бо циклон змінюється антициклоном, дощі, грози ... Загалом, як сказав Крістіан, цього року якась аномальна погода.
    Але ми вистояли, ми дійшли!
    Абсолютно випадково з'ясовується, що місцевий час тут не за Мадридом, а за Лондоном. І, таким чином, зараз на цілу годину раніше, ніж ми думаємо. Ага, значить, і ошвартувалися ми не о 6.30 ранку понеділка, а о 5.30. Так і записуємо в бортовий журнал.

Підрахувала загальний міляж: всього пройдено 1 274 морських миль!
    Поступово, дуже поступово, втома змінюється усвідомленням пройденого шляху! І того, що ми це зробили, вистояли, змогли! Тим більше в таку складну (аномальну для цієї пори року, як сказав Крістіан) погоду.
    Звичайно ж, на сніданок всі замовляють молочну пшоняну кашу з родзинками. І чаю, і побільше! І ні-я-ко-го м'яса сьогодні!
    А коли беремо напрокат машину, їдемо оглянутися по острову і вечеряємо в невеликому сімейному рибному ресторанчику на схилі гори - відчуваємо, що нарешті прийшли в себе остаточно.

Маємо до біса часу для знайомства з островом. І вже нікуди не треба поспішати.

Насолоджуємось островом: ресторан San Nicolas з прекрасним панорамним видом. Риба і восьминоги по-канарськи з мигдалем - неймовірно смачні! А місцеве біле вино - дуже непогане!
    Наступного дня їдемо на вулкан Тейде: абсолютно фантастичні, марсіанські види! І прекрасне вулканічне червоне в придорожній таверні! Але це - вже зовсім інша, сухопутна історія ....

Дякуємо усім, хто нас підтримував всі ці дні, хто подумки був з нами! Ми це дійсно відчували на відстані!